Over ons

Over ons

WIE ZIJN WIJ?

Straatcontact werd 25 jaar geleden opgericht door Winny van der Wal en Patrick Smelt, gedreven door hun passie voor jongeren en de overtuiging dat de samenwerking in de zorg- en veiligheidsketen beter kon. Ze vroegen zich af waarom veel interventies soms een averechts effect hebben, waardoor negatief gedrag eerder toeneemt en straatgedrag verhardt.

In dialoog met jeugdgroepen gingen ze op zoek naar effectievere benaderingen. Deze gesprekken en praktijkervaringen vormden de basis voor methodieken die direct toepasbaar zijn en tot duurzame verandering leiden. Deze betrokkenheid en passie vormen nog altijd de kern van Straatcontact's trainingen, adviezen en activiteiten.

Vandaag de dag maken talloze professionals in Nederland en België gebruik van deze methodieken en de visie op het "jongerenbrein." Straatcontact blijft dagelijks actief in verschillende leefomgevingen en verzorgt gespecialiseerde opleidingen voor jongerenwerkers, politieagenten, jeugdboa’s, ambtenaren, docenten en andere professionals.

Wat Straatcontact uniek maakt, is de focus op samenwerking binnen de keten. We werken niet alleen vóór jongeren, maar juist ook mét jongeren. We organiseren regelmatig bijeenkomsten om ervaringen uit te wisselen tussen jongeren en professionals, met als doel wederzijds begrip en samenwerking te versterken.

Ons fundament blijft de positieve kracht van jongeren en de samenwerking tussen jongerenwerkers, wijkagenten, scholen, jeugdboa’s en gemeenten. Daarbij blijft de verbinding tussen zorg en veiligheid steeds centraal staan.

Straatcontact, al 25 jaar sterk met jeugdgroepen.

Ik heb geleerd om in plaats van incidentwerken en ‘aanpakken’, samen met anderen de problemen goed te definiëren en interventies te bepalen en uit te voeren.

Het gaat niet alleen om de theorie. De methode van Straatcontact is écht een weerspiegeling van de realiteit zoals je die buiten op straat ook tegenkomt!

Mijn inzicht als adviseur is versterkt: aandacht voor personeel vanwege de onderschatte impact van de uitvoering; meer inzicht in politieke advisering en het onveiligheidsgevoel bij burgers.

Voor mij was het een verrassing dat er ook daadwerkelijk áltijd een positief deel in de jeugdgroep is. Dat heeft mijn vooroordelen verminderd en mijn blik verruimd.

Missie, visie en strategieMissie, visie en strategie

Missie

Bijdragen aan de kwaliteit in uitvoering én samenwerking bij veiligheids- en zorgvraagstukken met specifiek groepsdynamische processen om te komen tot een veilige en leefbare samenleving waar (in de context) begrip is voor de noden en behoeften van jeugd(groepen), buurt en overheid.

Die bijdrage is gedifferentieerd en afhankelijk van de behoefte van de klant / opdrachtgever, waarbij dienstbaarheid en kwaliteit leveren aan die behoefte onderdeel is van onze missie.


Visie

Straatcontact.nl heeft als uitgangpunt voor nu en toekomstig, dat álle aspecten van belang zijn voor een gezamenlijk vast te stellen beeld / inzicht van de probleemsituatie gebaseerd op (doorlopende) straat-, systeem- en sociale media- informatie én straatcultuur. Vanuit dit beeld te komen tot een samenhangend integraal plan van aanpak, dat in vertrouwen en respect maar mét begrenzing door / voor partners, buurt en jongeren wordt uitgevoerd.

Hiervoor is vanuit de praktijk de methode Straatcontact ontwikkeld en opgebouwd. Deze bestaat uit de 4 bouwstenen:

Scan Spel Fun methode
PlusMinMee methode
Uitgangspunt van SAMEN om te komen tot effect en resultaat
Regie door de gemeente op basis van de Vlinderdas Veiligheidsketen en het 7-stappenmodel


Strategie

Communicatie en afstemming in- en extern én voldoen aan kwaliteitseisen in al zijn facetten zijn het cement in het bedrijf. Van belang voor de bedrijfsvoering zijn hierbij:

  • Samenhang en vertrouwen tussen besturen en uitvoeren

  • Betrouwbaarheid naar de opdrachtgever

  • Creëren van samenhang tussen werkprocessen


Hiervoor zijn 3 aspecten van belang:

  • Samenwerkingsgerichtheid

    De uitvoeringsprocessen zijn volledig gestoeld op de pijler SAMEN met de methodische werking als kwaliteitskader. De opleidingen en trainingen, maar ook de individuele coaching en advisering is hier op gericht. Operationeel – tactisch – strategisch hebben altijd als uitgangspunt Samenhang – Samenwerken – Samen Verbeteren. Datzelfde principe wordt gehanteerd voor de interne bedrijfsvoering, uitvoering en besturing. Voor de kwaliteit op het vakmanschap en de borging van de (Jeugd)BOA-functie én -werkzaamheid wordt vanuit kansen samengewerkt met andere marktpartijen in de Belangenvereniging Particuliere BOA Opleiders (BPBO). Daarnaast is Nationaal en Internationaal (België) een intensief netwerk opgebouwd met andere opleiders, trainingsbureaus en consultancybedrijven om zo nodig samenwerking te zoeken als de klant om een specifieke inzet vraagt.

  • Resultaatgerichtheid

    De resultaten van Straatcontact.nl / Jeugdboa.nl zijn in 2 delen op te splitsen: 1. Resultaten in de uitvoering met partners, waarbij de inzet kan worden gezien als een bijdrage aan het ketenresultaat 2. Resultaten zoals met de opdrachtgever overeengekomen in een vastgestelde overeenkomst. Deze resultaten zijn afhankelijk van de soort (training-coaching-advisering-leveren kwalitatieve BOA of Straatcontactwerker e.a.) en kunnen per opdracht verschillen.

  • Kwaliteit in Dienstbaarheid

    Straatcontact.nl / Jeugdboa.nl staat voor hoge kwaliteit in de door haar geleverde diensten. Dit kunnen zijn mensen, middelen, trainingen en methoden. Afhankelijk van de uit te voeren dienst worden kwaliteitsafspraken gemaakt met de opdrachtgever, waarvan de interne kwaliteitsstandaard van Straatcontact.nl / Jeugdboa.nl altijd onderdeel is.


ISO

Straatcontact voldoet aan de normen van ISO 9001:2015, CRKBO en SNA.

Neem contact met ons op